Johtajan someviestintä
23.05.2021

Esimies sosiaalisessa mediassa - opintojaksoni alkaa olla lopuillaan ja on aika koota ajatukset mitä olen opintojakson aikana oppinut.
Yhtenä tehtävänä kevään aikana oli seurata johtajia somessa. Mietin pitkään ketä seuraisin tähän tehtävään liittyen. Omalta alalta en kokenut löytävänä sopivaa somepomoa. Pidin tärkeänä, että löytäisin seurattavakseni johtajan alalta, jolla työntekijät eivät tee päätetyötä. Seurattavakseni valikoitui kansainväliseen suosioonkin päässyt Pirkanmaan Duo siivouspalveluiden palveluesimies Auri Kananen ja lähiökahvila Pupusaaren toinen omistaja Linda Mustakari.
Yhtenä tehtävänä kevään aikana oli seurata johtajia somessa. Mietin pitkään ketä seuraisin tähän tehtävään liittyen. Omalta alalta en kokenut löytävänä sopivaa somepomoa. Pidin tärkeänä, että löytäisin seurattavakseni johtajan alalta, jolla työntekijät eivät tee päätetyötä. Seurattavakseni valikoitui kansainväliseen suosioonkin päässyt Pirkanmaan Duo siivouspalveluiden palveluesimies Auri Kananen ja lähiökahvila Pupusaaren toinen omistaja Linda Mustakari.
Mustakari perusti puolisoineen lähiökahvilan Espooseen keväällä 2020. Avajaisia kahvila Pupusaari vietti koronasulun aikaan, kun vain tuotteiden ulos myynti oli mahdollista. Koronasta huolimatta Pupusaari on vuoden aikana laajentunut jo ketjuksi. Käsittäen nykyisin kolme lähiölahvilaa Espoossa. Olen seurannut Pupusaaren sometiliä kahvilan perustamisesta asti ja nyt myös Mustakaria. Vasta opintojakson myötä huomasin, että Mustakarilla oli ennen kahvilan perustamista sosiaalisen median markkinointiin erikostunut mediatoimisto. Ei siis ollut sattumaa, että Pupusaari on löytänyt asiakkaansa juuri somemarkkinoin kautta vaikeanakin aikana.
Sen sijaa hieman vahingossa somesuosioon vaikuttaa nousseen siivouspalveluiden palveluesimies Auri Kananen. Kananen kertoo MTV Uutisten jutussa somesuosionsa lähteneen liikkeelle videosta, jossa siivosi Tinder deittinsä asuntoa. Tempaus vei Aurin lähes jokaiseen kotimaisen median otsikoihin ja lopulta jopa kansainvälisen median tietoisuuteen. Molemmat seuraamani johtajat jakavat somessa positiivisia, energisia ja helposti kommentoitavia postauksia. Yrityksen ja heidän arvonsa välittyvät aidommin, kun kyse on heidän omalla nimellä oleva someprofiili yrityksen profiilin sijaan.
- Somen rohkea käyttö tuo enimmäkseen hyviä asioita. On uskallettava päästää irti mokaamisen pelosta.
- Toimimalla somessa omalla nimellä johtaja voi vahvistaa ja tehdä näkyväksi omaa arvomaailmaansa ja johtamistapaa.
- Some mahdollistaa ja auttaa yhteisöjen ja yhteistyön rakentumista.
- Somen avulla voi edesauttaa rekrytointia.
- Näkyvyyden lisääminen on ilmaista.
- Faktatiedon jakaminen somessa ei herätä keskustelua vaan julkaisuun tulee lisätä oma oivallus.
- Somen käyttöön kannattaa pohtia strategia. Somekurssi tuki asiassa.
- Somejulkaisusta tulisi välittyä tunnetila ja tarina.
- Somejulkaisu saa enemmän huomiota, kun siinä on kuva.
- Some kautta voi hakea ja jakaa tietoa sekä saada vinkkejä työhön.
Jättäydyn tämän blogipostauksen myötä määrittelemättömän pituiselle blogilomalle. En kokenut blogia omaksi välineekseni viestiä, mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan ja saatankin sopivan tilaisuuden tullen aktivoida tämän blogin. Kiitos kaikille tekstejä lukeneille. Tulin opintojakson myötä kirjautuneeksi Linkediniin ja siitä olen erittäin tyytyväinen. Siellä pyrin jatkossa olemaan aktiivinen ja jakamaan ajatuksiani.